donderdag 30 november 2017
Koffietijd thema: Wereldwinkel


Op dinsdagmorgen 28 november 2017 was er bij Koffietijd weer een thema. Deze ochtend aandacht voor de “Wereldwinkel” een wereldwijde vrijwilligersorganisatie.

We wisten globaal wel iets van de Wereldwinkel, maar op deze ochtend kregen we een toelichting op de doelstelling met vele voorbeelden uit de praktijk en de verscheidenheid aan producten.

Het doel van De wereldwinkel is door de verkoop van producten uit arme landen, de mensen daar te helpen een beter, zeg maar een meer menswaardig bestaan op te bouwen.
Dit door voor de lokale producten wel een fatsoenlijke prijs te betalen en rekening te houden met het milieu. Ze doen gewoon aan eerlijke handel. Oftewel: Fair-Trade.

Het is prachtig om mensen in zulke arme landen iets aan geluk te brengen.
Die landen zijn er wereldwijd zoals in Thailand, Nepal, India, Madagascar, Sri Lanka, Guatemala, Kenia, Cuba, Peru.
Door wat ze daar met de beschikbare grondstoffen kunnen maken en daarmee ook nog iets extra kunnen verdienen voor hun dagelijkse bestaan.   
Zo gebruiken ze verschillende bomen of grassen, grond of stenen, om daar beeldjes, schaaltjes, kraaltjes of onderzetters van te maken, die hier als cadeaus of relatiegeschenk weer verkocht kunnen worden. Maar ook door afval als lege blikjes of draadjes te gebruiken voor het maken van b.v. en miniatuur fietsjes of autootjes of pennenhouders. En zelfs olifantendrollen worden zo behandeld dat er uiteindelijk notitieblokjes van gemaakt kunnen worden. Het neveneffect van dit maken is ook, dat vooral de kinderen een vak kunnen leren.
Ook zijn er schrijnende voorbeelden van meisjes die al op zeer jonge leeftijd ingezet worden in de prostitutie om in het –gezins-bestaan te voorzien. Door aan pooiers of ouders, meisjes het alternatief aan te bieden voor het maken van producten én te laten verdienen. Zo kunnen ze weggehaald worden uit dat vreselijk bestaan.
Ook lokale producten als koffie ( Max Havelaar) en chocoladerepen ( Tony’s Chocolonely ) worden in de Fair-Trade Wereldwinkels verkocht.
Kleding niet. Dit omdat voor het produceren van kleding ontzettend veel processen nodig zijn. Het is daardoor voor de organisatie niet te volgen of ze wel voldoen aan de frair-trade uitgangspunten.

Al met al wist mevr. Annie van Zwol in een zeer boeiende presentatie, en door het laten zien van verkoopproducten, ons een kijkje achter de schermen te geven van de Wereldwinkel uit Emmeloord.  Er was nog zoveel meer te vertellen over dit prachtige werk voor mensen uit de andere wereld. En daarvoor kunt u terecht aan de Korte Achterzijde.  

Namens Koffietijd: Harry Engels